طراحی گرافیک تبلیغاتی راهی برای جذب مخاطبان بیشتر

امروزه طراحی گرافیک تبدیل به یکی از مهمترین عوامل پیشرفت برندهای بزرگ شده....

تاریخ درج خبر: تاریخ آخرین بروزرسانی:

طراحی گرافیک راهی برای جذب مخاطبان بیشتر!

این روزها دیگر هنر طراحی گرافیک تنها از نظر زیباشناسی مورد توجه نیست، بلکه استفاده از این هنر در دنیای بازاریابی، برند سازی و در کل جهان تجارت، جایگاهی ویژ ه پیدا کرده. بطوری که در تبلیغات تجاری این مهندسی گرافیک است که حرف اول را میزند و نقش تایین کننده ای در عرصه بازاریابی و فروش دارد. طرح های گرافیکی خاص و منحصر به فرد می توانند جایگاه محصولات یا خدمات را در میان مشتریان حتی فرای مرزها گسترش دهد. به همین دلیل است که امروزه بهترین زبان، برای معرفی محصولات و خدمات و بازاریابی طرح های گرافیکی هستند.

به طور کلی زمینه های طراحی گرافیک مورد استفاده در زمینه تبلیغات را میتوان در طبقه بندی های زیر جا داد:

• طراحی لوگو و لوگو تایپ: مطمئنا در بین مهمترین بخش های راه اندازی یک کسب و کار یا برند تجاری، اولین قدم طراحی لوگو میباشد. طراحی لوگو را بخاطر اینکه اولین بازخورد را در مورد خدمات یا محصولات شما به مخاطب میدهد بسیار مهم میدانند. طراحی لوگو از تخصصی ترین و چالش برانگیزترین شاخه ها در طراحی گرافیک است. خلق یک نشان خاص و مجرد خود کمتر از خلق یک اثر هنری نیست. نشان، لوگو یا آرم یک عنصر گرافیکی شامل علائم یا نشانه هاست که به شکلی خاص و با حروف یا قلم تنظیم شده و یا به شکلی پیچیده اما خوانا چیده شده ‌است. شکل، سبک حروف، رنگ و … همگی باید به صورت واضح از دیگر علایم مشابه موجود در بازار متفاوت باشد. در طراحی لوگو طرحی ملموس برای آنکه کالا، خدمات یا ماهیت برند ما را نشان دهد و خصوصیات سازمان یا مجموعه ما را شرح دهد مورد نظر است. بسته به نوع سازمان و مخاطبین شما، میتوان از نوع خاصی از لوگو استفاده کرد، انواع لوگو عبارتند از : نشان تصویری، نشان نوشته یا لوگوتایپ، لوگوی ترکیبی، مونوگرام و لوگوی انتزاعی. انتخاب نوع لوگو از طریق سیاست های کلی شما برای برند یا موسسه و همچنین به صلاح دید گروه مشاور شما انتخاب شود.

• طراحی هویت سازمانی: هویت سازمانی که همان Corporate identity است، به هویت یک مجموعه یا نام تجاری میگویند که تصویری کلی از برند و یا کسب ‌و کار شما در ذهن عموم مردم (مشتری، سرمایه‌گذار و کارمندان) ایجاد می کند. در واقع میتوان گفت که هویت سازمانی شخصیت یا هویتی بصری است، که تأثیر زیادی بر بازار فروش کالا یا خدمات خاص شما و همچنین بر فعالیت اقتصادی عمومی مجموعه دارد. هویت سازمانی در واقع مجموعه ای است از نشان یا لوگو، رنگ منحصر به فرد (رنگ سازمانی) که برند شما را از سایر برند ها متمایز میکند، طراحی اوراق و مکاتبات داخلی، تعیین شکل کلی ارائه برند در حوزه های مختلف (برای مثال محل قرار گرفتن لوگو در تبیلغات، صدای معرف برند، چگونگی حضور برند در دنیای وب و… )، شعارهای تبلیغاتی که در مورد برند یا نماد بازرگانی و یا فروشگاه شما به کار می رود. پس از طراحی لوگو و همراه با انتخاب رنگ سازمانی،در قدم دوم طراحی هویت سازمانی شروع میشود.

• طراحی سایت رسمی: شاید تصور کنید طراحی سایت شاخه ای تنها مختص به رشته کامپیوتر و IT می باشد، اما در حقیقت یکی از پایه های طراحی وب، گرافیک است. به منظور توسعه هر کسب و کاری، داشتن وب سایت رسمی در کنار سایر ملزومات اهمیت دارد و علاوه بر اینکه میتواند اعتبار شرکتی را افزایش دهد، موجب میشود کسب و کار شناخته شده تر شود و حضور آنلاین آن حس شود و مخاطبان بسیاری را به طرف شما بکشاند. در دنیای امروز که وب سایت ها اولین نقطه ارتباط مشتریان با کار شما و آشنایی با برند شما می باشد، توجه به طراحی گرافیک وب سایت هم سو و هماهنگ با هویت سازمانی شما نه تنها سبب رشد و شناخته تر شدن برند شما میشود، بلکه سبب افزایش اطمینان مشتریان به شما و خدمات یا محصولات شما می شود.

• طراحی ست اداری در طراحی ست اداری (که در راستای بصری سازی هویت سازمانی انجام میشود و در واقع نشان دهنده اصلی هویت سازمانی برند شماست)، باید یکپارچگی و ارتباط وجود داشته باشد. این ارتباط و یکپارچگی در طرح و نقش و رنگ باید به خوبی مشخص باشد. طراحی کارت ویزیت، اوراق مکاتبات، پاکت نامه رسمی، فولدر و... همگی در مجموعه ست اداری قرار داده می شوند.

• طراحی کاتالوگ و بروشور: کاتالوگ به کتابچه ای گفته میشود که با هدف معرفی کالا، خدمات و یا امکانات و توانمندی های یک مجموعه یا برند تجاری طراحی و به مشتری ارائه میشود و هدف نهایی آن افزایش فروش می باشد. در طراحی کاتالوگ بیشتر جنبه تجاری، بازاریابی و همچنین جذب مخاطب مورد توجه قرار میگیرد. اما بر خلاف کاتالوگ، در طراحی بروشور بیشتر به ارائه جزئیات و همچنین اطلاعات فنی و نحوه استفاده محصول (و یا خدمات) توجه میشود. در حقیقت بروشور، یک کتابچه راهنما جهت معرفی دقیق و ارائه جزئیات کالا، خدمات یا امکانات یک مجموعه و راهنمایی بیشتر بوده که از طرف تولید کننده به مصرف کننده و یا مشتری ارائه می‌گردد. به طور مثال یک تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی با هدف معرفی محصولات شرکت، کاتالوگ را (غالبا با برجسته نمایی در تاثیر گذاری) برای داروخانه‌ ها و پزشک ‌ها ارسال می‌نماید و بروشور هر محصول را نیز با هدف معرفی نحوه کاربرد، معرفی ممنوعیت ‌های استفاده، عوارض جانبی و… داخل بسته‌ بندی هر محصول قرار می‌دهد. کاتالوگ که از آن به عنوان بازاریابی موثر غیر مستقیم یاد می شود، حتی در زمانی که خودتان حضور ندارید میتواند معرف شما و همچنین محصولات و خدمات مجموعه شما باشد، به همین خاطر طراحی کاتالوگ امری مهم تلقی میشود. تصاویر با کیفیت و مناسب، رعایت کامل قوانین هویت سازمانی برند (مانند رنگ سازمانی، فونت مورد استفاده و…)، استفاده درست و به جا از متون و خودداری از زیاده گویی، انتخاب رنگ مرتبط، طراحی قالب مناسب نوع محصول، انتخاب سایز مناسب کاتالوگ و بسیاری نکات دیگر، همگی از نکات کلیدی در طراحی کاتالوگ محسوب میشوند.

• طراحی اوراق تبلیغاتی: بعد از کاتالوگ و بروشور اوراق تبلیغاتی دیگری نیز طراحی میشوند که به صورت دوره ای و به منظور اطلاع رسانی یا معرفی محصولی خاص و جدید به صورت خلاصه مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله این اوراق تبلیغاتی میتوان به طراحی تراکت تبلیغاتی، طراحی پمفلت آموزشی، و … را نام برد.

• طراحی پوستر: پوستر‌ صفحه ای است کاغذی، که بیشتر با هدف تبلیغات و اطلاع رسانی در محیط‌های و مسیرهای پر تردد عموم مردم (مانند فروشگاه ها ، رستوران‌ها ، سینما و تئاتر و…) نصب و استفاده می‌شوند و معمولاً در ابعاد بزرگ طراحی و چاپ می‌شوند. زمانی که قصد دارید محصولتان را تبلیغ کنید و یا رخدادی را اطلاع رسانی کنید و جامعه هدف شما عموم مردمند، یکی از بهترین راه ها استفاده از پوستر است. یکی از نکات کلیدی و مهم در طراحی پوستر این است که طراحی باید به صورتی باشد که مخاطب در نگاه اول جذب آن شود ، که همین ویژگی باعث دیده شدن شما به صورت کامل می‌شود .

• طراحی شخصیت تبلیغاتی: کاراکتر یا شخصیت تبلیغاتی، با هدف کمک به اهداف تبلیغاتی برند و تاثیر گذاری و ارتباط هرچه بیشتر با مخاطبین خلق می‌شود. به بیان دیگر شخصیت تبلیغاتی ابزاری است که به کمک آن برند یا شرکت ما می تواند ارتباطی موثر و ماندگاری با مخاطبین خود برقرار کنند. فارغ از اینکه محصول یا خدماتی که ارائه میدهید چسیت، شخصیت ها میتوانند کمک بزرگی به معرفی برند شما کنند. کاراکتر تبلیغاتی خوب نقش تعیین کننده ای در ارتقاء هویت سازمانی یک برند و همچنین ایجاد شرایطی برای برقراری ارتباط بیشتر با مخاطب دارد ، شخصیت های تبلیغاتی تقریبا به صورت گسترده، از صنایع غذایی گرفته، تا خدمات هوایی و محصولات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. شاید یک برند مطرح را بتوان از روی لوگوی آن شناخت، اما با خلق شخصیت تبلیغاتی برای این برند و استفاده از این شخصیت برای عرضه محصول و خدمات به مخاطب، میتوان تاثیر گذاری بیشتری در ذهن مخاطب داشت. برند ها در اکثر موارد با شخصیت تبلیغاتی آنها ساده تر به خاطر سپرده می شوند. مثلا فقط با اشاره به میمون موتورسوار، می توان به یاد برند چی توز افتاد! طراحی شخصیت تبلیغاتی برند شما می تواند الهام گرفته از اسم برند یا نوع محصول و خدمات شما باشد، در طراحی شخصیت تبلیغاتی باید دقت کنیم مخاطبین بزرگسال در نظر گرفته شوند.

• طراحی جلد و صفحه آرایی: اولین عامل برای انتخاب یک کتاب یا مجله توسط خریدار جلد و صفحه آرایی آن است که در نگاه اول مخاطب را به خود جذب می کند و می توان گفت جلد یک کتاب، مهمترین بخش آن است. چرا که طراحی جلد کتاب باید به صورتی باشد که نشانگر اطلاعاتی از درون کتاب باشد. بنابراین نمی توان به جلد کتاب تنها به چشم یک محافظ نگاه کرد چون نقش بسزایی در تشویق مخاطب برای خرید و مطالعه دارد. به همین جهت طراحی جلد کتاب (و یا مجله) کاری تخصصی است که نقش تعیین کننده ای در سرنوشت یک کتاب دارد. از طرف دیگر در اکثر کتاب‌ ها و مخصوصا مجلات روز، در بحث صفحه‌آرایی، به صورت درست و بهینه از صفحات استفاده نمی‌شود و این امر خود باعث بالا رفتن صفحات و به دنبال آن افزایش قیمت نهایی کتاب و در نتیجه کاهش رغبت مشتریان برای خرید می‌شود. صفحه‌آرایی کاری تخصصی است که نیاز به تجربه و آشنایی کامل با مراحل تولید کتاب و مجله دارد.

• طراحی پکیج همایش و سمینار: در سال های گذشته انواع همایش های آموزشی، علمی، پژوهشی و… افزایش چشمگیری در سطح کشور داشته اند، و مسلما یکی از مهمترین دغدغه های برگزار کنندگان همایش، برگزاری هر چه بهتر و با کیفیت تر آن و بازخورد مثبت از سوی شرکت کنندگان می باشد. از جمله خدمات طراحی گرافیک، که میتواند کمک شایانی به برگزار کنندگان همایش در رسیدن به این مهم کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد: طراحی لوگوی همایش، طراحی پوستر همایش، طراحی استند و تبلیغات محیطی همایش، طراحی بیلوردها همایش (جهت اطلاع رسانی)، طراحی بروشور (جهت راهنمایی و اطلاع رسانی)، طراحی کارت دعوت، طراحی کارت های هویت، طراحی هدایای تبلیغاتی (مانند ساک دستی و پوشه)، طراحی سایر اوراق همایش شامل: فرم های ثبت نام، و… و طراحی و ساخت تندیس همایش. گروه طراحی پیتار با داشتن تیم گرافیست حرفه ای خود تاکنون توانسته با خلق طرح های گرافیکی خاص، توجه و رضایت مخاطبان خود را کسب کند. هدف گروه طراحی پیتار خلق بهترین آثار به صورتی است که مخاطبان و مشتریان، خود را جزیی از طرح ببینند و به این صورت مخاطب خود به عنوان رسانه، تبلیغات ما را برعهده می گیرد.